18+19 aug: Smithers en Prince George - Reisverslag uit Prince George, Canada van Paula en Kees - WaarBenJij.nu 18+19 aug: Smithers en Prince George - Reisverslag uit Prince George, Canada van Paula en Kees - WaarBenJij.nu

18+19 aug: Smithers en Prince George

Blijf op de hoogte en volg Paula en Kees

20 Augustus 2015 | Canada, Prince George

18 AUG: Met prachtig weer staan we op, het ontbijt wordt vandaag verzorgd door het hotel. We wennen al aardig aan het continentale ontbijt van scrambled eggs, geroosterd brood, pancakes en worstjes. En maple-siroop natuurlijk. Het smaakt goed, en we hebben een gezellig en informatief praatje met de mevrouw die ons bediend. Later geeft ze ons informatie over een aantal bezienswaardigheden en we maken daar dankbaar gebruik van.

We starten bij de route naar de Twin Falls, zo’n 10 minuten rijden bij Smithers vandaan. Via een gravelpad en een trailpad komen we bij een platform met uitzicht op de 2 watervallen; 1 grote en 1 kleinere. Ook het riviertje wat er vandaan stroomt, heeft een flinke snelheid. Kees loopt nog even door om dichterbij de waterval te komen en maakt daar prachtige foto’s.
Vandaar rijden we naar Moricetown. Onderweg hebben we een paar keer een prachtig uitzicht op Glacier Mountain en proberen die mooie gletsjer op de foto vast te leggen. Bij Moricetown versmalt de Bulkley Rivier na de watervallen en dat is al jaren een prima plek voor de autochtone bevolking om zalm te vangen. Zoals wij het begrijpen heeft elke clan een eigen gebied. Vroeger visten ze met speer, maar nu met dip-netten. Een informatiebord leert ons dat er tags aan sommige zalmen bevestigd zijn, zodat er informatie over de zalmen verzameld kan worden. Boeiend om naar te kijken in deze prachtige Canyon.
En verder gaat het weer via een andere route, over de Telkwa High road, die vooral uit gravel bestaat. De auto ziet er na afloop niet meer uit, maar we hebben een prachtig zicht op de bergtoppen. We rijden daar zo’n 35 km , en op de weg naar het Driftwoord Provincial Park ziet Kees ineens beren langs het weggetje. Een zwarte beer met 2 cups. Even staat de grote beer rechtop, ik schiet er gauw wat foto’s van en weg zijn ze.

Ook dit park hoort toe aan verschillende clan’s en het gebed tussen 2 clans wordt gescheiden door de rivier. Na daar even gekeken en gegeten te hebben, trekken we verder naar Telkwa, en eten daar ontzettend lekker ijs van Chapman, we smullen het op aan de rivier in het Eddy park. Als we terugkomen hebben we een voldaan gevoel over deze dag.

19 AUG: Na het ontbijt vertrokken om half 10 met een hug van de hotel-mevrouw. Wat een lieverd was dat.
Het is weer prachtig weer en de rit verloopt spoedig, met dank aan Kees die het toch allemaal maar doet. Aan de highway 16 zijn regelmatig ‘Rest area’s’ te vinden, voorzien van toilet en picknickbankjes. De toiletten zijn redelijk schoon, zelfs die zonder stromend water (als u begrijpt wat ik bedoel ;)). Vaak zijn de Rest Area’s op mooie plekjes zodat het aangenaam vertoeven is en je echt even bijkomt. De prullenbakken hebben een beerveilige sluiting en er ligt dan ook niks naast. Ook op de reisdagen is het genieten van de mooie omgeving.

Om 16.00 uur kwamen we in het Travellodge in Prince George aan, we zijn weer zeer tevreden over de kamer. Even uitgerust en daarna nog lekker aan de oever van de Fraser River zitten genieten in het Prince George Park.
Vervolgens verrukkelijk gegeten bij North 54, een restaurant op loopafstand van het hotel.

• 20 Augustus 2015 - 09:12

Pieter:

Leuke ervaring hè om een beer tegen te komen. Indrukwekkend. En nu door naar Jasper denk ik en waarschijnlijk komen jullie nu nog wel meer dieren tegen.
    Geniet er van maar dat doen jullie ook wel lees ik.