20-22 aug: Jasper Park! - Reisverslag uit Hinton, Canada van Paula en Kees - WaarBenJij.nu 20-22 aug: Jasper Park! - Reisverslag uit Hinton, Canada van Paula en Kees - WaarBenJij.nu

20-22 aug: Jasper Park!

Blijf op de hoogte en volg Paula en Kees

23 Augustus 2015 | Canada, Hinton

Na een warme nacht en een ontbijt op onze kamer, omdat er geen plek was in de restaurantruimte, vertrekken we om 9.15 naar Hinton. Onderweg realiseren we ons dat we vergeten zijn te tanken en dat is op deze route niet echt handig. Gelukkig vinden we een wat oudere pomp, waar we wat kunnen tanken en zo halen we het makkelijk naar McBride, waar we de tank weer helemaal vol gooien. Pfff, dat was best spannend.

Het is vandaag de langste route die we rijden, zo’n 460 kilometer, dus maken we ook weer van de mooie rustplaatsen gebruik. Op de grens van British Columbia en Alberta kunnen de klokken een uur vooruit, zodat het tijdverschil met Nederland nu 8 uur bedraagt. Bij de ingang van Jasper National Park kopen we een groepskaart, daarmee mogen we tot 19 augustus 2016 de parken in.
De route is onbeschrijfelijk mooi, vooral de indruk die Mount Robson op ons maakt is enorm. Maar eigenlijk heb je constant het gevoel in zo’n prachtige autocommercial te rijden. Bochten in de weg, groene bossen, hoge bergen, blauwe meren, stromende rivieren. Het wordt zelden saai. Op de Yellowhead Highway 16 die we rijden, hoeven we ook niet te zoeken naar het wildlife; je kunt het zien aan de talloze auto’s die ineens op de vluchtstrook hun auto stoppen en levensgevaarlijke toeren uithalen om een dier te fotograferen. Maar goed, zo zagen wij ze dus ook: een volwassen mannetjeshert en elders een paar vrouwtjes en een kleine kudde. Ook zien we regelmatig roofvogels cirkelen, maar te ver om te herkennen. Morgen gaan we verder Jasper Park verkennen.

21 AUG: Vanmorgen na het ontbijt lekker rustig aan gedaan. Om een uur of 12 vertrokken, eerst boodschappen doen en een fles wijn kopen voor Netty (voormalig buurmeisje van Kees en Akky) waar we vanavond gaan eten. Vandaag staat een tripje naar Miette Hotsprings op het programma. Heet bronwater wordt daar teruggebracht naar zo’n 40 graden Celsius en er zitten natuurlijk allerlei mineralen in. Het regent vandaag, maar volgens internet zal het zo rond 14.00 wat opklaren. Dat is ook zo.
Als we Jasper Park inrijden krijgen we een mooie verrassing. De temperatuur is vandaag zo’n 15 graden lager dan gisteren (nu 6 graden) en de neerslag is hoog in de bergen als sneeuw gevallen. Tegen de wolkenlucht is dat niet goed op de foto te krijgen, maar onze ogen registreren het wel. Zo rijden we via een prachtige weg van ruim 15 km naar boven. Onderweg worden we door een andere bestuurder geattendeerd op een zwarte beer die door de bossen loopt. De beer loopt onverstoorbaar door, we kunnen hem duidelijk zien. Boven gekomen (1350 meter) ligt er ook voldoende sneeuw voor een klein sneeuwballengevecht. Ook foto’s voor de kerstkaarten zijn alvast gemaakt ;). Zelfs voor Canadese begrippen is dit uitzonderlijk vroeg.

Het is een weldaad en een aparte ervaring om met deze temperaturen in het lekkere warme water te zitten. En dat omgeven door zulke mooi besneeuwde bergen! De toezichthouders staan met dichte pakken op de kant, zij hebben het koud.
Na een uurtje genieten rijden we terug naar Hinton voor onze afspraak met Netty en Hans. Zij zijn 8 jaar geleden geëmigreerd naar Canada en hebben daar een goed bestaan opgebouwd. We eten een Canadese maaltijd van geroosterde beef en chicken, met sla, meloen, maiskolven en Oekrainische perogi, een soort aardappel gevuld met kaas.
Na het eten lopen we een ‘beaver boardwalk’, een planken pad achter hun huis door een moerasgebied. Hans heeft meegewerkt aan het pad. Er is een beverfamilie met een flinke burcht . Vanavond kunnen we ook zien hoe ze daar mee bezig zijn, de bever die we zien is ijverig bezig. Ook de muskusrat die we zien zwemmen heeft daar zijn deel aan, een wonderlijke samenwerking. Na een kopje koffie nemen we afscheid van deze hartelijke, gastvrije mensen en rijden terug naar ons hotel.

22 AUG: Vandaag gaan we naar Maligne Lake. Dat is zo’n 2 uur rijden vanaf ons hotel in Hinton, na het ontbijt vertrekken we direct. De weg naar de afslag is inmiddels bekend, de lucht is weer stralend blauw. Het uitzicht –de bergen zijn nog besneeuwd- is fantastisch mooi. De temperatuur is nog steeds laag en dat hebben we vannacht goed gemerkt. In de loop van de dag belooft hij weer op te lopen.
Alle beweringen over Jasper Park zijn echt waar: je raakt niet uitgekeken of gefotografeerd. Het is elke keer weer een nieuwe beleving om de bergen te zien in verschillende omstandigheden. We komen ook weer herten tegen.
Via de Maligne Lake Road klimmen we naar zo’n 1700 meter. Onderweg passeren we een flink uitgebrand bos, resultaat van blikseminslag in juli. Dit is ter hoogte van Medicine Lake, een meer met geen enkele aansluiting op een rivier, zodat er hele stukken droogvallen in de herfst en winter, vandaar de bijnaam ‘disappearing Lake’.
Kort daarop zien we een hele serie berggeiten die de auto’s lekker ophouden. Geeft niks, we genieten ervan.
Bij het Maligne Lake boeken we een boottocht voor Spirit Island, een klein schiereilandje in het Lake, beroemd geworden door een Kodak reclame. Van hier heb je prachtig zicht op een aantal gletsjers. De boottocht is met gids en zo worden we weer wat wijzer over dit prachtige meer. Als we weer afdalen zien we nog meer geiten.
We stoppen bij de Maligne Canyon, een diepe kloof waar al het water door geperst wordt, en dat geeft zicht op kleinere en grote watervallen. Indrukwekkend.
Als we naar huis rijden zien we weer de kudde herten en als we Jasper park al uit zijn richting Hinton, steekt er ineens een zwarte beer de weg over. Het is een stuk waar je 100 mag, dus dat is best schrikken. Gelukkig bereikt hij veilig de overkant. Lekker eten bij het restaurant naast het hotel, wijntje op de kamer en de dag is weer voorbij. Morgen verkassen naar Lake Louise.

• 23 Augustus 2015 - 11:30

Lucy Hoogendoorn:

Wat een geweldig avontuur. Genieten !!!!