24-25 aug: Lake Louise en Yoho Park - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Paula en Kees - WaarBenJij.nu 24-25 aug: Lake Louise en Yoho Park - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Paula en Kees - WaarBenJij.nu

24-25 aug: Lake Louise en Yoho Park

Blijf op de hoogte en volg Paula en Kees

26 Augustus 2015 | Canada, Lake Louise

24 AUG: Na een slechte nacht is Kees vanmorgen eerst een andere kamer gaan regelen. De bedden en de ruimte waren erg beperkt en dan zit je met z’n 3-en elkaar wel erg op de lip. We konden upgraden naar een riant verblijf en natuurlijk betaal je daar ook voor. Maar nu hebben we in elk geval de ruimte.

Als we een klein verkenningstochtje gaan doen, blijkt algauw dat het hier vreselijk toeristisch is; bij het kleine winkelcentrum en bij de meren is het gigadruk, de auto’s staan honderden meters verderop geparkeerd. Daar voelen we niet zoveel voor, we besluiten laat in de middag terug te keren.
Dat is een goed besluit, er zijn dan wel voldoende parkeerplekken. Helaas is het wel erg nevelig vandaag, dus een slecht zicht op de bergen rondom de meren Lake Louise en Moraine Lake. Beiden worden omgeven door hoge bergen met gletsjers. Lake Louise ligt aan de voet van de 3464 hoge Mont Victoria en in het tegenlicht van de middagzon biedt het een mooi plaatje.
Ook het Moraine Lake is het bekijken waard, de kleuren van het water en de nevelige bergen erachter geven het een wat mysterieuze aanblik. We doen een fotoshootje en hebben daarbij de grootste lol.
’s Avonds eten we voor de 2e keer in de sportbar van het hotel; prima eten voor niet teveel geld.

25 AUG: Om 9.15 zitten Kees en ik al in de auto om de toeristendrukte een beetje voor te zijn. Vandaag willen we het Yoho National Park in voor enkele bezienswaardigheden. De naam Yoho is een Indiaanse uitroep van verbazing of ontzag (volgens de reisgids). Het is een wat kleiner park rond de dalen van de Kicking Horse en de Yoho rivier. Ook dit is weer een prachtig deel van Canada.
We stoppen eerst bij de Spiral Tunnels: tunnels voor het spoor die van 2 kanten de berg ingaan en in een lus lopen. Ze zijn ontworpen omdat de oorspronkelijke hellingsgraad van 4,5 % toch wel wat zwaar was voor de treinen. Helaas is het weer ‘foggy’ vandaag, zodat we het niet kunnen zien, maar we zien verderop in Field wel een hele mooie afbeelding ervan. De goederentreinen zijn zo lang , soms wel 120 wagons, dat de locomotief er alweer uit komt, terwijl de achterste wagons de tunnel nog in gaan.
Onderweg naar de volgende bezienswaardigheid zien we een marmot op de weg zitten. Verderop is de samenvoeging van de 2 rivieren te zien, een kolkende massa water.
Via een mooie slingerende bergweg arriveren we bij de Takakkaw Falls, een 381 meter hoge waterval, die in de Yoho rivier het smeltwater van de gletsjer erboven stort. Een leuke wandeling er naartoe biedt een mooi uitzicht. Even lekker zitten aan de rivier, een beker koffie in Field en we karren weer verder.
Nog zo’n prachtige ervaring is de Natural Bridge, waar de Kicking Horse Rivier een gat in de rotsen gehouwen heeft waardoor een 15 meter lange natuurlijke brug is ontstaan. De verwachting is dat er uiteindelijk een kloof gaat ontstaan. Van diverse kanten is het spectaculair om te zien. Als we doorrijden komen we bij Emerald Lake, vernoemd naar de groen-turquoise kleur van het meer.
De rest van de dag genieten we van ons luxe verblijf, beetje lezen en genieten van de eekhoorntjes en de rust.
Alweer onze laatste nacht in Lake Louise. In ons volgende verblijf is geen internet. Ik ben benieuwd of ik de laatste reisdagen nog kan toevoegen.

• 27 Augustus 2015 - 13:52

Debora:

Spirit Island is een mooie achtergrond voor een fotoshootje!