26-28 aug: Castle Junction en Calgary - Reisverslag uit Calgary, Canada van Paula en Kees - WaarBenJij.nu 26-28 aug: Castle Junction en Calgary - Reisverslag uit Calgary, Canada van Paula en Kees - WaarBenJij.nu

26-28 aug: Castle Junction en Calgary

Blijf op de hoogte en volg Paula en Kees

29 Augustus 2015 | Canada, Calgary

Het fijne van zo’n mooie kamer is dat je op je gemak aan tafel kunt eten en zelfs een eitje kunt koken. Akky heeft een heerlijke ontbijttafel klaargemaakt.
We hoeven vandaag niet ver te rijden. Ons volgende verblijf in Castle Junction ligt maar 30 km van Lake Louise. Omdat we er pas om 16.00 in mogen rijden we daarom door naar Banff voor boodschappen en wat rondtoeren. Banff blijkt een ontzettend leuk centrum te hebben, het is er gezellig druk en de meeste winkeltjes zijn op toeristen gericht. We kopen er wat leuke kleinigheden en natuurlijk een ijsje. De supermarkt heeft een goed assortiment. Vanavond eten we caesarsalade met stokbrood en tzatziki. Wijntje erbij gehaald bij de liquorstore en dan komen we de avond vast wel door. Ook zonder internet ;)
Via een mooie weg (1A) rijden we van Banff naar Castle Junction. Onderweg stoppen we bij uitzichtpunten. Als we daar ineens onvervalst Nederlands horen praten hebben we een gezellig gesprekje met een paar landgenoten. Zij zijn met campers net aan hun reis begonnen.
Onze cottage in Castle Junction Resort is een leuk verblijf. Ook alweer niet goedkoop, het is hier nu eenmaal erg toeristisch. Maar het is schoon, ruim met goede bedden en voorzien van koelkast en eethoek. We hebben een gezellige veranda en daar hebben we bijna de hele avond gezeten. We zitten hier op ongeveer 1400 meter en ’s avonds/’s nachts wordt het hier behoorlijk koud, zo’n 3-6 graden. Kees heeft alvast een verkenningstocht naar de Lower Falls gemaakt.

27 AUG: Vanmorgen staat een wandeling naar de Falls gepland. Akky en ik gaan de wandeling maken naar de Lower Falls die Kees gister al gedaan heeft. Hij loopt verder naar de Upper Falls. Over goede wandelpaden, up and down en stevige catwalks loop je langs de Canyon en ziet hoe het water de rotsen uitgesleten heeft. Uiteindelijk kom je bij de mooie watervallen. De korte route loop je in ongeveer een uur heen en weer, Kees loopt na de hoge waterval door naar de zg. Inkpots, 5 koud waterbronnen met bodems van drijfzand en mineralen. Omdat de ene bron sneller volstroomt dan de andere (wat van invloed is op de concentratie opgeloste materialen) en de bodemdiepte verschilt, krijgt het water verschillende kleuren, vandaar de naam.
Na zo’n 4 uur wandelen is Kees ook weer terug met mooie foto's en genieten we verder van een rustige dag in en om onze cottage. Met een ijsje ;).

28 AUG: Als we wakker worden lijken de bergen wat helderder. We hebben gehoord dat de rook van de bosbranden rond Washington verantwoordelijk is voor het slechte zicht in de Rockies. We kijken nog even op het uitzichtpunt van Castle Mountain, en dan gaan we op weg naar Calgary, een rit van ong. 160 km.
In Calgary is de ‘smoke’ helaas alleen maar erger. We rijden langs het Olympisch dorp uit 1988 de stad binnen.
Voor we naar ons hotel gaan hebben we een uitstapje gepland naar de Heritage Village, een nagebouwd dorpje over de tijd, rond 1900, van pioneers, western en natives. Dat bleek heel erg leuk te zijn, huizen en gebouwen zijn ingericht in originele staat, er is een mooi museum met oldsmobiles. Een oude trein rijdt langs stationnetjes en overal staan hulpvaardige ‘pioniers’ en ‘natives’ om ons informatie te verstrekken. We dachten er een uurtje te vertoeven, maar hebben er de hele middag doorgebracht.
Calgary is echt weer een grote stad. Het is er druk met files. Gelukkig vinden we via de GPS ons hotel vrij snel. Vanavond nog lekker eten en dan bijtijds naar bed; morgen hebben we een lange, lange vlucht voor de boeg. De vakantie zit erop en it was great!
Maar als er morgen weer iemand zegt: ‘ Hi guys, how you’re doiing? ’kunnen we antwoorden: ‘Pretty good, Canada is awesome, but it’s good to go home!’

• 29 Augustus 2015 - 13:01

Pieter:

Hallo Kees & Paula en Akky,

Als jullie dit lezen zijn jullie waarschijnlijk al in Nederland. Hopelijk hebben jullie ook van een leuke terugreis mogen genieten. We gaan snel eens jullie foto's bekijken en vergelijken.
    Tot volgende week zaterdag
    Pieter & debora

• 29 Augustus 2015 - 15:42

Tineke Overeem:

Dank voor je verslagen steeds. Mooi om te lezen. Jullie hebben veel gezien.... Goede reis straks.