12-15 aug: Vancouver Island - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Paula en Kees - WaarBenJij.nu 12-15 aug: Vancouver Island - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Paula en Kees - WaarBenJij.nu

12-15 aug: Vancouver Island

Blijf op de hoogte en volg Paula en Kees

18 Augustus 2015 | Canada, Vancouver Island

12 AUG: Vroeg opgestaan om de op tijd bij de ferry te zijn. Dat viel nog niet mee; flinke file voor de Lions Gate Bridge. Wel een prachtige brug trouwens. Uiteindelijk waren we ruim op tijd bij de ferry van Horseshoebay naar Nanaimo.
De vaartocht duurde 1,5 uur en bood een prachtig uitzicht , de kaptein wees ons zelfs op een walvis toen we net uitvoeren. Hij was te zien, maar niet zo goed. De Highway op het eiland was lekker rustig en het reed goed door. Na even pauzeren en lekker eten ter hoogte van Qualicum Beach arriveren we rond een uur of 4 in Campbell River. Vanuit ons hotel is een mooi zicht over de eilanden in de zeestraat tussen het eiland en het vasteland. ’s Avonds na het eten bezichtigen Kees en ik nog een expositie van houtsnijwerk aan de Seawalk, gemaakt van de Red Cedar . Er liggen veel boomstammen bij het water. Aangespoeld vanaf de eilanden?

13 AUG:We vertrokken op tijd uit Campbell River om eerst langs het Elk Falls Park te gaan. De dame van het hotel had ons verteld dat daar nog maar net een suspensionbridge was geopend. Niet zo groot als die in Capilano bij Vancouver, maar toch nog altijd een meter of 65. Eerst parkeerden we op een plek die te ver van de brug af bleek te liggen, maar waar we wél getuige waren van het vangen van een zalm. Een niet al te lange, mooie wandeling leidde ons langs de prachtige waterval en daarna via een serie van trappen naar de suspensionbridge. Niet van hout, maar van metaal, maar evengoed veerde hij lekker. In het museum bekeken we de manier waarop ze de kracht van het water gebruiken in de regio.
Daarna gingen we weer op route. Naar Port Hardy, het volgende punt in ons reisplan. Een prachtige rit langs meren, zeestraten, bossen en rotsen. En dat alles nog steeds vergezeld van prima weer. Langs de route is maar weinig te vinden , je komt weinig ander verkeer tegen, dus zodra we een bezinepomp en koffiestop zagen bij Woss, staken we even op. Ook nog even een kijkje genomen bij Bear Cove, en Telegraph Cove met een paar prachtige uitzichtpunten, o.a. op de houtwinning die hier plaatsvindt. In de rivier zag je diverse bundels boomstammen drijven en ook op de weg kwamen we grote vrachtwagens met boomstammen tegen.
Rond half 5 arriveerden we in ons hotel, Providence Place Inn, met een zeer behulpzame receptioniste. Heb ik al genoemd hoe ontzettend vriendelijk de Canadezen zijn? Lekker zalm gegeten in de Sports en Grill bar, hoe kan het anders op een plek waar zoveel zalm gevangen wordt. Met een lekker Lager-biertje erbij was dit weer een prima dag!

14 AUG: Hiep hiep hoera; vandaag is Kees 54 geworden. Dat moet natuurlijk gevierd met taart. We zitten dichtbij de Mall, dus de taart is gauw gehaald. Na ontbijt gaat Akky het dorpje verkennen, en wij gaan eerst naar de informatie. De berentocht die we wilden maken blijkt vrij prijzig, dus we gaan verderop kijken bij Prince Rupert wat er nog mogelijk is.
Vandaag een rustig dagje: Kees en ik verkennen waar de boot van zondag vertrekt en we rijden wat rond. Eerst naar Coal Harbour, een klein dorpje met volmaakte rust, en daarna een stukje langs de Quatse River, waar een vistrap is ingebouwd voor de zalm. Hier zijn als je geluk hebt ook beren te verwachten in de vroege ochtend of ’s avonds. Die zien we niet , maar we zien wel een grote roofvogel vliegen. In alle rivieren en kreekjes staat het water overigens vrij laag, zodat je soms alleen de stenen bedding ziet. ’s Avonds gaan we ter ere van Kees verjaardag weer lekker uit eten.

15 AUG: Alweer zo’n heerlijke ontspannen dag. Vanmorgen iets bewolkt, maar vanmiddag weer prachtig weer met een klein briesje. Vanmiddag gaat de badkleding aan, we rijden naar Storey’s beach. Een baai met uitzicht op eilandjes, en heerlijk rustig. Het strand is een keitjesstrand, dus dat is voorzichtig lopen. We vinden mooie schelpen en genieten lekker van het zonnetje.
Vanavond pakken we de koffers weer in, omdat we morgen heel vroeg ons al moeten melden voor de 500km lange, maar mooie tocht met de boot naar Prince Rupert.